Lokalmat og servering på Gjendesheim

Måltidene på Gjendesheim skal være en opplevelse på lik linje med naturen og turene gjester besøker oss for. Derfor bruker vi lokale råvarer så ofte vi kan, og kjøper kun inn fra norske leverandører.

DNTs tilbud

Når er det servering på hytta?

Vi er stolte av maten vi serverer på Gjendeheim. Til alle måltider kan du forvente kortreiste og lokale råvarer.

Serveringstider

Frokost:

• Sommer: Frokostservering fra 1 time før første båt, senest kl 8:00. Frokosten varer til kl 9:30.
  • Vinter: kl 8:00 til 9:30

Dagtid:

• I høysesong har vi åpen kiosk der vi selger snacks, varme og kalde drikker og noe turutstyr.

Middag:

• Sommer (1. april og ut september): Middagsservering kl 19 og 21.
  • Vinter (1. oktober og ut mars): Middagsservering klokken 18 og 20
  • Det er mulig å få middag frem til 22:30 dersom du ankommer sent.

Mat med utsikt – og innsikt

Gjendesheim ønsker å servere deg måltider basert på tradisjoner, kultur og råvarer som omgir oss i fjellheimen. Gjennom et tett samarbeid med en rekke lokale og økologiske matprodusenter byr vi på smaken av det lokale, rene og ekte. Se vårt eget matmanifest.

Måltidene på Gjendesheim skal være

• Lokale: helst med råvarer fra dalførene rundt hytta.
  • Kortreiste: vi serverer kun norsk kjøtt.
  • Rene: vi serverer aldri oppdrettsfisk.
  • Gode: gjerne i selskap med høvelig drikke.
  • Økologiske: om mulig.
  • Ha en historie: og vi forteller den gjerne.

Samarbeid med lokale fjellbønder

Vi er stolte av å kunne by gjestene våre nydelige lokale råvarer levert av framoverlente lokale fjellbønder:

• Rå saker
    Norgard Råstad er en liten fjellgård med imponerende og smaksrike økologiske avlinger.
  • Nerøygarden - Dølafe (Sel)
    På Nerøygarden er livet så godt at vegetarianer Hannah har begynt med kjøttfe.
  • Sveen Gard - Utegris (Skjåk)
    Fjellgris som beiter i skogen,  bader i gjørma og lever godt liv    - det kjennes på smaken!
  • Snerle Gard - Lam fra fjellbeite (Vågå)
    Saftigere kjøtt enn lammene fra Mathias Snerle skal du vandre lenge etter.
  • Nordigard Ramstad - Gardsbakst og egg (Skjåk)
    På historiske Nordigard Ramstad verpes og eltes lokale godbiter fram.
  • Gudbrandsdalsmat - Foredlet kjøtt, vilt, ost, bær og grønnsaker (Gudbrandsdalen)
    Andelslaget Gudbrandsdalsmat videreformidler lokale råvarer og foredlede matprodukter.
  • Lom bryggeri - Lomb øl (Lom)
    Lomb er fjelløl med sterke innslag av lokale råvarer, tradisjoner og geografi.
  • Sve gard - Mandelpotet (Vågå)
    Harald Sve produserer årlig 2000 tonn svært populære mandelpoteter på skrinn fjelljord.
  • Den lille tytingfabrikken - Tyttebær fra foten av Rondane (Sel)
    "Tyting" er det lokale navnet på tyttebær. Har du smakt syltetøyet så glemmer du det aldri!
  • Valbjør gard - Frittgående fjellgris fra Griningsdalen (Vågå)
    Vi kjenner ingen gladere griser enn de som er heldige å tilbringe somrene i Griningsdalen.
  • Brimi sæter - Håndverksost fra Brimland (Lom)
    I det moderne ysteriet på Brimi sæter lages rømme, smør, kjuke (pultost) og hvitost.
  • Små vesen - Fjelløl (Valdres)
    Håndverksøl brygget på tradisjoner – og ørlite overtro.
  • Nordgard Aukrust - Økologiske urter og salat (Lom)
    Grønn smaksrikdom dyrket fram i knusktørt fjellklima under Lomseggen.
  • Vilt fra lokale jegere - Rein, elg og fisk (Vågå og Lom)
    Økologisk, ureist og utrolig smaksrikt: Fjellheimens eget kjøtt er det beste du smaker i år.