Historien om Gjendesheim

I 2018 feiret Gjendesheim 140 år som turisthytte - som en av DNT sine eldste og mest besøkte hytter. Her kan du lese mer om storstua sin fargerike historie.

Planleggingen av hytta

Egentlig var planen å bygge Gjendesheim ved Leirungen, lenger opp mot Valdresflya. Men det gikk ikke i orden med tomt her, og en måtte da nøye seg med plasseringen Gjendesheim har i dag. Akkurat det er det vel ingen som er lei seg for!

Fra "Meddelelser til medlemmene" i Den Norske Turistforening heter det: "Den nye hytte ved Gjende blev ferdig sommeren 1878 og samme år besøkt av 125 turister. Den 4. mars 1879 fikk den navnet Gjendesheim."

Siden den gang har mye endret seg; tallet på gjester har økt og Gjendesheim har blitt større. Men Gjendesheim har alltid vært et sted for fotturister som søker det enkle friluftsliv i norske fjell. Og fjellene er jo de samme.

Årstall:

• 1868: DNT ble stiftet
  • 1873: DNT sin første varderute ble merket fra Memurudalen til Bessvatnet
  • 1878: "Aktiestationen Gjendesheim" ble åpnet. For å få råd til å bygge Gjendesheim ble det etablert et aksjeselskap og interesserte kunne kjøpe aksjer til 5 spesiedalar stykket.
  • 1890-åra: Aksjeselskapet ble oppløst fordi byggingen ble for dyr, og alle aksjer ble overført til DNT uten vederlag.
  • 1890: Første utbygging med ny kjøkkenfløy, ombygginger og utbedringer i 1898, 1904-05, 1910 - 11, 1916 og 1925.
  • 1937: Nytt hovedbygg og oppussing av losjihus.
  • 1974: Gjendesheim fikk strøm!
  • 1976: Ny stor ombygging og oppussing.
  • Etter 1976 er det ikke oppført nye hus, men det har pågått stadig ombygging, påbygging og oppussing av alle hus.

Gamlebygningen

Gamlebygningen er bygget på i begge retninger, men den eldste delen fra 1878 skjuler seg fortsatt i bygningen. Huset er oppusset, har fått et godt tørkerom og dusj og fremstår i dag som et trivelig hus med mye sjel i veggene!

Hovedbygningen

Hovedbygningen har fått et lite, men svært praktisk, tilbygg som inneholder varemottak med heis, betjeningsgarderobe og lager. Bygningen har fått gode ansiktsløft, både i spisesal, stue og soverom. Bjørg Aabø har gjort et godt arbeid som interiørarkitekt, derfor har huset etterhvert fått et helhetlig og harmonisk preg.

Speiderhuset

Speiderhuset, er innredet med praktiske sovelemmer, og har plass til 50 personer fordelt på 3 rom.

Bryggerhuset

Bryggerhuset; det gamle vaskeriet er omgjort til en sovesal med plass til ca 28 stk.

Trostreiret

Trostreiret er gjort i stand til ei veldig koselig hytte som inneholder et lite soverom med plass til 5. Her er det strøm og vedfyring, dusj, men dessverre ikke wc. Huset ble opprinnelig bygget som badstue til Vidkun Quisling, men den ble aldri tatt i bruk av han. Den Norske Turistforening fikk huset som en erstatning ved krigsoppgjøret i 1945. Det er ei hytte i tømmer, med svært vakre utskjæringer i inngangspartiet.

Karistugu

Karistugu, ble restaurert og bygget om i 1985, og fungerer i dag som bestyrerbolig. Hytta er fra tidlig på 1900-tallet, og har nok navnet sitt etter Kari Rusnes som var bestyrer fra 1901 til 1920.

Betjeningsbolig

Betjeningsbolig  ble bygget i 1975 og har fått et påbygg. Huset har plass til 22 stk. Andre hus på Gjendesheim i dag er stabbur, skistall (også kalla førerbu), bakeri, pumpehus, potetkjeller og garasje.

Vertskapet på Gjendesheim:

• Anders Rusnes: 1878 - 1901
  • Kari Rusnes: 1901 - 1920
  • Ragnhild Repp: 1920 - 1950
  • Bjørg Hult Nystrøm: 1950 - 1952
  • Marit og Jens Skogstad: 1952 - 1958
  • Åslaug og Nils Vole: 1959 - 1974
  • Sonja og Olav Gaute Vole: 1975 - 1977
  • Olav Gaute Vole: 1977 - 1980
  • Bjørg Aaseng Vole og Olav Gaute Vole: 1980 - 2011
  • Anne Katrin Taagvold og Marius Haugaløkken: 2011 -

Lyst til å vandre i pionérenes fotspor gjennom Jotunheimen? Sjekk ut https://vandrerutejotunheimen.dnt.no/